.

"Wanneer we er het minst op bedacht zijn, gooit het leven ons plots in het diepe om onze moed en onze veranderingsgezindheid op de proef te stellen.”

maandag 2 april 2007

Genieten ten voeten uit...

Is dat een correcte uitdrukking? Genieten ten voeten uit? Ik ben bij sommigen beroemd om het verdraaien en mixen van spreekwoorden en gezegden. Voor mij klinkt het al gauw zo logisch dat ik niet meer kan terughalen of het klopt of dat het weer een Roosze vervoeging is...

Maar goed, genieten ten voeten uit was het eerste dat in me opkwam als ik aan het afgelopen weekend denk. Het weer was prachtig. Vrijdag ben ik met Astrid naar het bungalowpark gereden (ik wordt tegenwoordig gereden aangezien dat voor mij te vermoeiend is...). De auto was zo volgestouwd dat het leek of we een half jaar op vakantie gingen. Eenmaal aangekomen de koelkast volgestouwd, de bedden opgemaakt, de muziek aangezet, de kaarsjes neergezet en even tv gekeken. Toen arriveerden ook de mannen. Het vakantiegevoel werd sterk versterkt door de geur van bos en het zien van eekhoorntjes.
Het vinden van een dagbesteding was iets moeilijker. Ik zat precies een week na de chemo en dat betekent dat mijn leukocyten dat op zijn allerlaagst zijn. Zeg maar 0. Daar waar mensen zijn mag ik dus niet zijn zeg maar. Dat is alleen niet altijd wat ik wil. Helaas zijn de 3 overige deelnemers van de vakantie soms net kampbewaarders dus geen schijn van kans ;-). Ik heb als een klein kind gemoppert dat ik betutteld werd. Ik heb geprobeerd naar de apenheul te gaan, naar het dolfinarium, burgers bush, te winkelen, maakt niet uit. Het antwoord was nee. Het antwoord was ook nee toen ik mijn bed wou opmaken, of toen ik mijn tas naar binnen wou tillen, wou koken, het antwoord was ook nee toen ik in mijn auto wou rijden. Er wordt dus goed voor mij gezorgd..... ;-)

Goed, uiteindelijk werd het dus fietsen op de hoge veluwe. Fietsen lukt bijna niet meer (maar vind ik wel HEEL leuk) en dus werden er 2 tandems gehuurd. Voor het eerst hebben we 16 euro bespaard doordat ik kanker heb, de huur van de fiets en de toegang van de auto op het ark waren gratis. Ik moet er nog wel een beetje aan wennen, maar ach. Matthijs heeft zich de hele middag een ongeluk gefietst want ik mocht van 'DE 3' niet trappen. Dus ik heb me bijzonder vermaakt achter op de tandem om me heen kijkend en foto's makend. Ik had ook enorme zin in patat, het was tenslotte vakantie, en zo geschiedde. Mijn smaak lijkt wat verandert en dus smaaktte het niet zo als verwacht. De pannekoek van Astrid met appel en kaneel was echter erg lekker, maar ik mocht van 'DE 3' niet nog meer eten...

De avond was ook spectaculair. Een gepland uitgebreid diner viel in het water toen we om 18.30 hoorden dat de broer van Dalibor vaders was geworden. In vliegende vaart zijn we met de auto naar Emmen getogen, op weg naar het Scheper ziekenhuis. Dat was best leuk, weer eens een ander ziekenhuis. Ook wel een veilig gevoel om weer even in een ziekenhuis te zijn hihi :-). Even babytje gekeken (zoooo lief en zooo mooi) en een trots nieuw paar ouders gefeliciteerd. Wat een geluk, heerlijk!! Een vriend van ons lag 3 verdiepingen lager zich iets minder goed te voelen, dus daar ook maar even langsgewipt. 2 grote contrasten in 10 minuten tijd in hetzelfde ziekenhuis. Het blijft bijzonder. Dali en zijn broer zijn van oorsprong Servisch en daar is het gebruik dat op de dag van een nieuwe geboorte er groot feest is. Daar moesten we dus ook even langs. 2 uur na de geboorte zat het hele huis al vol en vloeide de drank rijkelijk. Zvezdan (de trotse vader) zijn t-shirt werd aan flarden gescheurd en het huis stond blauw van de sigarettenrook. Groot feest dus! Kunnen wij Nederlanders nog wat van leren...
De volgende dag zijn we na een uitgebreid ontbijt naar Elburg gereden en hebben we daar heerlijk op een terrasje gezeten. Het doel van de dag was om naar het water te gaan (ik ben gek op water!), een pannenkoek met appel en kaneel te scoren (ik ben ook gek op pannekoeken met appel en kaneel), een haring te scoren (Ik vind haring heerlijk... en gezond..) en het liefst ook nog bitterballen (ben ik wederom errrg gek op!). Ik was gewoon erg vrolijk en genoot met volle teugen. 'DE 3' zagen genoeg kansen tot pesten en al gauw werd bij alles wat ik zei geantwoord: jaaaa daar ben je GEK op, he?!!??! *Zucht*
Uiteindelijk werd het Harderwijk waar het verschrikkelijk druk was maar waar we heerlijk uit de wind op een terrasje in de zon hebben gezeten (wat ik eigenlijk ook niet mag) en werden het uiteindelijk gamba's in plaats van pannekoeken en haring. Daarna hebben we heerlijk gegeten in een leeg, maar uitmuntend thais restaurant met een bijzonder mooie inrichting. Ik was bijzonder vrolijk (sommigen noemden het druk....) en heb er uiteindelijk voor gezorgd dat er nog eens 7 en 2 mensen binnenkwamen door het opsteken van een dikken duim met een brede lach.. Wij werden erg verwend door de kok die ons ontzettend veel eten voor weinig geld voorschotelde. Toen we weggingen kregen we nog een bedankje voor de goede aanbeveling van de mensen die ik binnen had gelokt ook al vond Matthijs dat ik me niet met anderen mocht bemoeien... HA! Tijdens het eten hebben we ook besloten nog een nachtje langer te blijven en dus ben ik vanmiddag pas weer thuisgekomen.






Vandaag was de energie op. Na 3 dagen bruisen (vooral psychisch want lichamelijk hou ik amper iets vol) was het vandaag dus weer op. Dat blijft best confronterend maar ach. Morgen ga ik met mama naar Den Haag. Ik ben gevraagd door de NOVIB om mee te denken over een project m.b.t. het vrouwencondoom dus dat is wel heel erg leuk. Ik word gereden dus dat moet kunnen. Erg leuk dat ik heel af en toe zo iets kan blijven doen!

Genieten ten voeten uit dus. Zodra het kan doe ik daar erg mijn best voor en het lukt aardig. Nu ga ik zo slapen en weer opladen voor morgen. X Roos

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Roos is 'GEK' op vakanties en weekendjes weg ;) en wij ook... we vonden je niet alleen druk maar behoorlijk Hyper! Maar we (dali&ik) vonden het heerlijk om je lekker te zien genieten! Nog maar een keertje als het kan??

xxxx as

Anoniem zei

ten voeten uit betekent: geheel en al
Als je zegt: genieten ten voeten uit, dan heb je dus ook werkelijk écht genoten; dit is het ultieme genieten. Ik zou zo gauw geen bestaande uitdrukking weten die beter weergeeft hoe je dit weekend heb beleefd. Dit is een prachtvondst. Je moet je dus niet afvragen of deze uitdrukking volgens de regels is, maar erop vertrouwen dat veel mensen in navolging van jou deze uitdrukking zullen gaan gebruiken, zodat de volgende druk van de Dikke Van Dale ermee uitgebreid kan worden.
Ik hoop dat je ook vandaag in Den Haag ten voeten uit genoten hebt, al was het alleen maar genieten van het feit, dat het je een goed gevoel moet geven dat jouw gewaardeerde kennisinbreng gevraagd wordt voor het verbeteren van één van de wereldproblemen.
Blijf ten voeten uit genieten van alle goede dagen die je hebt, je bouwt dan een reserve op voor de mindere dagen.
Groeten en veel liefs, ook namens Leida,
Leo

Anoniem zei

Hey Roos,
Fijn om te lezen dat je zo'n superweekend hebt gehad! Je hebt er inmiddels 'al' 2 chemo's opzitten.. knap hoor. Je hebt natuurlijk geen keus, maar toch knap. Als ik hoor hoe klote dat prikken is.. pff..
Misschien ook wel lekker dat t zonnetje ook weer een beetje aant schijnen is, probeer daar maar lekker een beetje van te genieten meis!

Veel liefs,
je nichtje Sanne (en vriend Verdi)

Anoniem zei

ps: wat is het adres waar je post wil ontvangen? wil je dat ff naar me mailen? sanne_50@hotmail.com
Thanx!

Anoniem zei

hey roos! gezellige vakantieweekend heb je achter de rug zeg! wordt helemaal vrolijk als ik lees hoe je schrijft.. blijf genieten meid! en ook respect voor je 'entertainmentteam' haha.. tis vast niet makkelijk om zo streng te zijn!
groetjes, nathaly de wind

Anoniem zei

Prachtige foto's lieffie!